در طول یک دههی گذشته زیرساختهای کسبوکاری دیجیتالی شده و ارتباط بین محصولات، فرآیندها و سرویسها افزایش پیدا کرده است. فناوریهایی چون رایانش ابری و اینترنت اشیاء، فناوریهای اجتماعی، موبایل، تجزیهوتحلیل داده، رایانش ابری و اینترنت اشیاء، سودآوری سازمانهای سنتی موفق امروز را به خطر انداخته است.از طرف دیگر این فناوریها فرصتهایی جدیدی را برای این سازمانها فراهم کرده که میتوانند از طریق ترکیب صلاحیتهای کنونی خود و قابلیتهای تحول آفرینانه آنها ارزش جدیدی را ارائه دهند.
استراتژی دیجیتال کسبوکار یا همان استراتژی تحول دیجیتال مفهوم جدیدی است که نیاز به شفافسازی دارد. گاها در تعریف استراتژی دیجیتال، دیدگاهی مبتنی بر منابع وجود دارد و آن را تمام اقدامات سازمان در قبال داراییها و ابتکارات دیجیتال خود میبینند. این دیدگاه هرچند استراتژی دیجیتال را بالاتر از استراتژی فناوری اطلاعات و بازاریابی دیجیتال میبیند ولی دید تحولگرایی در آن دیده نمیشود و به تغییرات و اصلاحات تدریجی در منابع دیجیتال سازمان میپردازد. باید توجه نمود که استراتژی دیجیتال صرفاً در مورد فنّاوری نیست و برای موفقیت باید با رهبری و فرهنگ مناسب با این تحول ترکیب شود.
گروه سرآمد آماده است تا در مسیر تعالی تحول دیجیتال خدمات ویژه و ارزشمندی را به مشتریان ارزشمند خود ارایه نماید.
استراتژی دیجیتال (Digital strategy) برنامهای عملی است که مجموعه اقدامات ضروری را جهت تعیین چگونگی بهرهبرداری از فناوریهای دیجیتال در بخشهای اصلی کسبوکار تعیین میکند. این استراتژی در راستای دستیابی به اهداف مشخص که در نهایت موجب خلق ارزش جدید و متفاوت برای ذینفعان و نیز تحول سازمان میگردد، تبیین میسازد.
مدیریت استراتژیک سازمان در عصر حاضر به سمت استراتژی دیجیتال حرکت میکند. استراتژی دیجیتال باید در چارچوب و ذیل استراتژیهای کلی سازمان و در سطح تمامی واحدها تدوین گردد. همچنین باید بتواند با ایجاد یک اکوسیستم کسبوکار دیجیتال، تمامی برنامههای سازمان در زمینه استفاده از فناوریهای دیجیتال را یکپارچه و از این طریق، کسبوکار را متحول سازد. بهعلاوه استراتژی دیجیتال باید بر اساس فرصتها و چالشهای پیش روی سازمان در حوزه فناوریهای دیجیتال و با در نظر گرفتن نیازمندیهای ذینفعان کلیدی تدوین گردد.
تمرکز استراتژی دیجیتال، در عین جامعیت آن میتواند ارائه بهتر خدمات به گروهی از ذینفعان و یا برطرف ساختن نیاز واحد خاصی از سازمان باشد. ایجاد یک راهبرد تحول دیجیتال، میتواند هماهنگی کلی، اولویتبندی و اجرای تحول دیجیتال در یک سازمان را امکانپذیر سازد. این استراتژی باید طیفی از استراتژیهای کارکردی در حوزههای مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت فناوری اطلاعات و استراتژیهای بازاریابی در حوزههای محصول، بازار و فرآیند را در بر گیرد.هرچه استراتژی دیجیتال سازمان شفافتر باشد و به صورت یکپارچه در سطح سازمان تدوین گردد، موفقیت بیشتری در مسیر تحول دیجیتال حاصل میشود. درواقع، راهبرد دیجیتال، پیشران تحول دیجیتال است و اتخاذ استراتژی دیجیتال مناسب، اولین گام در مسیر تحول دیجیتال در سازمان محسوب میشود.
تحول دیجیتال (Digital transformation) به معنای تطبیق تمامی جنبههای یک سازمان با تکنولوژیها و فناوریهای دیجیتالی جدید است. لازمهی این کار نیز اعمال تغییرات نوآورانه بر بخشهای مختلف هر کسب و کار از جمله بهینهسازی فرآیندهای تولید، محصولات و خدمات، فرهنگ سازمان، تعاملات با مشتریان و غیره است. هدف تحول دیجیتال نیز به کارآمدتر شدن فرآیندها و افزایش بازدهی و بهرهوری سازمانها اشاره دارد.
راهکارهای تحول دیجیتال با چشماندازی آغاز میشوند که بیان میکنند چگونه از فناوریهای دیجیتالی برای دستیابی به اهداف استراتژیک بر اساس مدل کسب و کار خود استفاده کنیم. بنابراین پیادهسازی فناوریهای پیشرفته، صرف نظر از اینکه چقدر امیدوارکننده هستند و چه مقدار نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را به سازمان میدهند؛ منجر به تحول نخواهد شد.