اگر شما هم جزو آن دسته از مردم هستید که مادر پدرشان یا کمی دورتر عمو یا داییشان کسبوکاری راه انداختند تا مشتری بیاید و از آنها خرید کند، اما نتوانستند و جمع کردند، احتمالاً نسبت به سایر افراد به تحقیقات بازار ایمان میاورید! در گذشتههای نه چندان دور که علم بازاریابی و مدیریت به افراد و تیمهای مختلف نرسیده بود، زیاد میشنیدیم که همه میگفتند:” برو یک مغازه در فلان محله شلوغ بزن، پیتزای خوب بده دست خلق الله، کمی هم بر روی دکوراسیون مغازت کار کن!” کارت حسابی سکه می شه! این کسبوکارها یا شروع به کار نمیکردند یا بعد از مدتی با ضرر و زیان زیاد جمع میکردند!
این موضوع طبیعی است که کسبوکارها بدون تحقیقات بازار صحیح و اصولی چنان شکستی میخورند که باید در تاریخ آنها را نوشت. اگر مشاوره تحقیقات بازار و خدماتی که به عنوان زیر مجموعهاین خدمت قرار میگیرند را جدی نگیریم، نمیتوانیم با امید واهی داشتن به جلو برویم و پیشرفت کنیم. شاید گاهی دلیل شکست مکان نا مناسب باشد، گاهی خدمات بد، گاهی نوع برخوردی که باید را نداریم، گاهی قیمت و کیفیتمان برای یک منطقه و نوع قشر خاص زیاد است و …! خوبی تحقیقات بازاری که توسط مجموعه یا تیم حرفهای انجام میشود در این است که ما اطمینان میکنیم که در نهایت خدماتی را دریافت خواهیم کرد که از سمت یک متخصص و زبده بازاریابی است و به ما میتواند در انتخاب بهترین چیزها کمک کند.
چالش های شما در کسب و کار و راهکارهای اثربخش تحقیقات بازار
- آیا قصد ورود به یک بازار جدید یا تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت جدید را دارید؟
- شاید به دنبال شناخت سلیقه مشتریان خود و تطابق محصول یا خدمتتان با نیازهای آنها هستید؟
- یا صرفا می خواهید یک شناخت کلی نسبت به بازار و رقبای اصلی خود پیدا کنید، راهکار پیشنهادی ما در این مرحله تحقیقات بازار است؟
تحقیقات بازار فرایندی است مبتنی بر اصول علمی جهت دستیابی به اطلاعات دقیق و مناسب بازار که شامل مراحل زیر است:
- تعریف مسأله و تعیین اهداف مربوطه
- طراحی ابزار مناسب جهت هر هدف، تعیین جامعه آماری
- برنامه ریزی و اجرای انواع پروژه ها
- تهیه گزارشات نهایی
قطعا نداشتن اطلاعات درست از بازار مانند حرکت شبانه در دریایی پرخطر بی قطبنما و نور فانوس است. اطلاعات زمینهساز تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای درست سازمان است. طبیعی است بدون وجود این فرایند هیچ گونه اطلاعات دقیقی از بازار به دست نمیآید و مواردی همچون «عدم آگاهی نسبت به جایگاه سازمان در میان رقبا» ، «توسعه غیر اصولی کسب وکارهای سازمان»، «توسعه محصول غیراستراتژیک» از نتایج عدم وجود تحقیقات بازار در سازمان است.
خدماتی که تحقیقات بازار اصولی و علمی در یک واحد بازاریابی برای کمک به راهبری صحیح سازمان در بازار دارد عبارتند از:
- کمک به تعیین جایگاه رقابتی سازمان در بازار
- کمک به استراتژی های توسعه کسب وکار سازمان
- تبیین وضعیت بازار در راستای استراتژی های توسعه و طراحی محصولات
- کمک به تعیین نظام بازاریابی و فروش در سازمان
- کمک به تدوین طرحهای بازاریابی و انتخاب مفاهیم بازاریابی متناسب و تعیین مؤثر ابزارهای ارتباط با بازار
- و همچنین کمک به فرایند قیمت گذاری و پیش بینی فروش
اگر فرد یا مجموعهای با ایده کسبوکار خود به قصد توسعه یا راه اندازی به ما مراجعه کنند، ما از چند گام مشخص، اثبات شده و علمی برای تحقیقات بازار آنها استفاده میکنیم. تحقیق بازار از لحاظ تئوری میتواند کاملاً اصولی و روشمند به نظر برسد، اما در عمل است که مرد میدان مشخص میشود.