مشاوره طرح کسب و کار

امروزه راه‌اندازی و پیش برد فعالیت‌های تجاری بیش از گذشته، نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است و با توجه به خطرات سیاسی و اقتصادی موجود در فضای کسب و کار در ایران لازم است تا با احتیاط بیشتری عمل نمود. بنابراین لازم است تا صفر تا صد کار و میزان موفقیت آن با ضریب اطمینان کافی پیش بینی شود تا به یکباره سرمایه برای راه اندازی کسب و کار از بین نرود. از آنجاکه بسیاری از افرادی که صاحب ایده تجاری بوده و به اصطلاح به دنبال کارآفرینی هستند، اگرچه از دانش و تجربه‌های کم و بیشی در حوزه‌های مختلف برخوردارند اما ممکن است در مدیریت و راه اندازی کسب و کار نیازمند کسب دانش یا استفاده از افراد مرتبط با این حوزه باشند. زیرا هر چقدر هم بسیاری از مسائلی که کسب و کارها از آغاز راه اندازی آن تا رشد و توسعه آن مواجهند، امروزه شناسایی و راهکارهایی برای مرتفع نمودن آنها پیش بینی و ارائه شده است. گروه سرآمد با ارائه راهکارهای مشاوره و اجرا در زمینه کسب و کار به شما و کسب و کارتان کمک می‌کند تا از موفقیت کسب و کار تجاری خود در بازار اطمینان حاصل کنید.

طرح کسب و کار یا Business Plan، یک سند رسمی مکتوب، حاوی اهداف یک کسب و کار، روش‌های دستیابی به این اهداف و چارچوب زمانی برای دستیابی به آنهاست. همچنین، ماهیت کسب و کار، اطلاعات پیش زمینه، پیش‌بینی‌های مالی و استراتژی‌هایی که سازمان برای رسیدن به اهداف مشخص شده، قصد اجرای آنها را دارد نیز توضیح می‌دهد. به طور کلی، طرح کسب و کار به عنوان یک نقشه راه عمل می‌کند و جهت‌گیری کسب و کار را ارائه می‌دهد. برنامه کسب‌وکاربه عنوان ابزاری برای پیش‌بینی و مدیریت بهتر کسب‌ و کارهای موجود و یا جدید می‌باشد. این کار از طریق توجه به اولویت‌ها، نظارت و ارزیابی پیشرفت کار و کمک به دستیابی اهداف از پیش تعیین شده صورت می‌گیرد. اینچنین طرحی، کارآفرینان را قادر می‌سازد تا در مراحل مختلف کسب‌ و کار آمادگی‌های لازم را برای پیشبرد برنامه‌ها به دست آورند.

  • مدل کسب‌وکار شما در دو، یا پنج یا ده سال آینده چه خواهد بود؟
  • آیا شما تحلیل مناسبی از وضعیت خود در صنعتی که در ان مشغول هستید دارید؟
  • آیا می‌خواهید با برنامه مناسب وارد یک حوزه جدید از صنعت شوید؟
  • به هر حال برای پاسخ به این سؤالات باید طرح کسب‌وکار خود را تدوین نمایید.
  • طرح کسب‌وکار، منطق یک شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف می‌نماید.

چالش های شما در کسب و کار و راهکارهای اثربخش تدوین طرح کسب و کار

  • آیا ایده ی راه اندازی یک کسب وکار را در سر دارید و به دنبال یک نقشه راه هستید؟
  • شاید هم به دنبال یک سرمایه گذار برای طرح هایی که در سر دارید می باشید، اما نمی دانید چگونه سودآوری کسب وکار خود را توجیه کنید!
  • آیا قصد توسعه کسب وکار خود را دارید و می خواهید ریسک خود را به حداقل برسانید؟
  • در یک کلام اگر به دنبال تدوین یک طرح کسب وکار تخصصی و یا دریافت مشاوره در زمینه تهیه یا اجرای بیزینس پلن یا حتی ارائه طرح توجیهی هستید، گروه سرآمد به شما کمک خواهد کرد.

اگر به تازگی کسب وکار خود را راه اندازی کرده اید، یا به دنبال توسعه کسب وکارتان هستید و یا تنها به دنبال راهی برای پیشی گرفتن از رقبا در صنعت می باشید، حتما به یک بیزینس پلن حرفه ای نیاز خواهید داشت. دستیابی به یک برنامه و نقشه کلی از ادامه مسیر کسب وکار، کمک به جذب سرمایه گذاری مطمئن، کنترل بیشتر بر کسب وکار و کمک به رشد آن تنها بخش کوچکی از مزایای تدوین یک طرح کسب وکار اجرایی و کارآمد خواهد بود.
تدوین طرح کسب وکار به شما در تصمیم گیری های اساسی کمک خواهد کرد. برخی از مهم ترین دلایل شکست کسب وکارها عبارتند از عدم وجود نیاز در بازار، نبود سرمایه کافی، نیروی انسانی ناکافی، قیمت گذاری نامناسب و اشباع بازار از رقبا، حال آنکه خبر خوب این است که شما می توانید با صرف هزینه و زمانی به نسبت کمتر از بروز این شکست های بزرگ جلوگیری کنید و یا خسارت را به حداقل کاهش دهید. آن هم فقط با تهیه بیزینس پلن!

طرح کسب و کار (که با نام‌های طرح تجاری و بیزینس پلن نیز شناخته می‌شود) سندی تفصیلی است که توضیح می‌دهد چگونه یک کسب و کار، معمولاً یک استارتاپ، اهداف خود را تعیین می‌کند و از چه طریقی به آن‌ها دست‌می‌یابد. به کمک این طرح می‌توان نقشه راه شرکت را از منظرهای بازاریابی، مالی و عملیاتی طرح‌ریزی کرد. شروع فعالیت‌ها بدون طرح کسب وکار معمولا رویکرد مناسبی تلقی نمی‌شود. در واقع، تعداد بسیار کمی از شرکت‌ها می‌توانند بدون یک طرح مدون، فعالیت طولانی مدت داشته باشند. قطعاً ایجاد و پایبندی به یک طرح تجاری خوب مزایای زیادی دارد؛ از جمله این‌که بتوانید بدون صرف هزینه بالا، ایده‌های خود را بررسی کنید و در بدترین حالت در تئوری (نه در عمل)، پیامدهای شکست ایده خود را ببینید.
طرح کسب‌وکار (Business plan) سندی مکتوب پیرامون اهداف تجاری، روش‌ها و چگونگی دستیابی به این اهداف به صورت زمان‌مند می‌باشد. بطور کلی در این طرح هدف، شیوه و زمان دستیابی به آن به صورتی نظام‌مند و گام‌به‌گام تشریح شده است. در کشور‌های توسعه یافته هنگامی که یک مجموعه یا فرد اقدام به راه اندازی یک شغل چه به صورت انفرادی و چه به صورت یک مجموعه می‌نماید.
یک طرح کسب‌وکار، ضمن ارائه یک تعریف جامع و کامل از شغل مورد نظر، تمامی جوانب را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. بدین ترتیب آینده شغل از هر نظر تضمن خواهد شد. به همین دلیل نرخ ورشکستگی مشاغل در این کشور‌ها بسیار پایین است. در صورتی که در کشور ما مشاغل خرد چندان پایدار نیستند. این بدان دلیل است که از قبل مورد ارزیابی دقیق قرار نگرفته اند. نتایج مطالعات و تجربیات درازمدت نشان داده است که بهترین راه حل برای جلوگیری از افت و ورشکستگی زودرس در بخش مشاغل خرد و متوسط، پیش‌بینی تمامی مراحل و قسمت‌های یک شغل می‌باشد. در این راستا متخصصین امر به یک تعریف واحد رسیده اند و آن طرح کسب‌وکار می‌باشد.
یک طرح خوب در اداره و راهبری هر مرحله از شروع و راهبری کسب و کار کمک‌کننده خواهد بود. از طرح کسب و کار به عنوان یک نقشه راه برای چگونگی ایجاد ساختار، اجرا و رشد کسب و کار جدید استفاده می‌شود و به صاحبان کسب و کار و کارآفرینان کمک می‌کند تا عناصر کلیدی کسب و کار را شناسایی کرده و آن‌ها را دنبال کنند. مهمترین بخش مطالعه و ایجاد مشاغل تعریف چنین طرحی می‌باشد. در این طرح تعریف کاملی از شغل ارائه شده و دلایل تمایل به راه اندازی، مسائل مدیریتی، مالی، بازرگانی و … بیان می‌شود. این طرح زیربنایی‌ترین عامل موفقیت یک کارآفرین در فرایند کارآفرینی است. شرکت‌های کوچک و متوسط برای شروع فعالیت باید یک طرح دقیق داشته باشند. در مقاله حاضر به تضریح طرح کسب‌وکار پرداخته شده است.