- به دنبال راه اندازی کسب و کار یا استارتاپ خود هستید اما آنچه میدانید فعلا در حد یک ایده اولیه است؟
- شاید هم به تازگی جذب سرمایه کردهاید و در رشد محصول و کسب و کار خودتان مشکل دارید؟
- ممکن است کسب و کار بزرگی باشید اما نمیخواهید درگیر راه اندازی محصول جدیدتان شوید؟
شما ایدهای دارید و آن ایده از فیلترهای لازم عبور کرده است. هرچند دیدگاههای درون سازمانی پیرامون آن ایده اهمیت دارد، اما آنچه مهمتر است نظر مشتریان و بازار خواهد بود. تولید یک محصول باید از تمامی جهات و جنبهها (بازار و تقاضا، شکل عرضه، نگهداری، تولید و هزینهها) برسی شود.
تولید محصول موفق یکی از دغدغههای اصلی فعالان حوزه آرایشی و بهداشتی است. چه بسیار محصولاتی که طراحی و به بازار عرضه شدهاند و در نهایت موفقیت چشمگیری به دست نیاوردهاند، در حالی که برخی محصولات، با نگاهی شهودی و کمی خوشاقبالی طراحی شده و بالاترین سهم بازار را کسب نمودهاند. بهرهگیری از رویکردی فرایند محور و نظاممند میتواند این نگاه شهودی و مهارت محور را در مسیری هوشمندانه هدایت کند و در نهایت به خلق محصولی موفق در بازار منجر شود. اگر در مورد ایده تولید محصولات و عملی شدن آن ابهام و تردید دارید، بهترین کار استفاده از خدمات مشاوره و مهندسی محصول گروه سرآمد است. در این خدمات، به کمک دانش، تجربه و ارتباطات کاربردی، عملی شدن طرح، هزینهها، چالشها و ابهامات پیشبینی و راه حلهای لازم جهت رفع آنها ارائه میشود. به این ترتیب در زمان بسیار کمتری به نتیجه میرسید. گروه سرآمد با تجربیات گسترده خود در امر چگونگی محصول در این حوزه شما را یاری خواهد داد.
اگر استارتاپ یا کسب و کار شما در هر کدام از دستههای بالا قرار میگیرد یا اینکه بهدنبال خدمات خاصی در زمینه محصول هستید از طریق فرم تماس با ما ارتباط برقرار کنید.
ما به شما کمک میکنیم تا مسیر راه اندازی یک ایده جدید را با هزینه مالی و زمانی فوق العاده کمتری طی کنید و سریعتر به آنچه که به دنبالش هستید برسید. اینجا هم یکی از جاهایی است که ما میتوانیم کنار شما باشیم و در ارتباط با تیم فنی مسیر محصول را هدایت کنیم تا شما کمترین ضرر را متحمل شوید.
نیازهای شما در این مرحله:
- پختهترکردن ایده
- طراحی محصول
- همکاری در توسعه محصول
- ورود به بازار محصول
- آمادهسازی تیم توسعه محصول
- رشد محصول
اما در هرکدام از این مراحل چه خدماتی به شما ارائه میشود؟
پخته کردن ایده
- بررسی کامل ایده (شامل جلسات مختلف برای واکاوی منشا ایده و هرآنچه که بتواند به درک بهتر این ایده کمک کند و همین طور مزیتهای شما در اجرایی کردن این ایده)
- بررسی فضای مناسب برای حضور این ایده
- بررسی فضای رقابتی موجود
- بررسی مدلهای درآمدی قابل پیادهسازی و به کارگیری
- ارائه پروپزال نهایی ایده به مالک پروژه
طراحی محصول
- لیست کامل از قابلیتهای محصول
- فازبندی قابلیتهای محصول در هر نسخه برای ورود به بازار
- آمادهسازی اسکچ و وایرفریمهای محصول
- طراحی رابط کاربری محصول
- برنامهریزی MVPهای محصول جهت تست محصول در دنیای واقعی
- ارائه پروپزال نهایی شامل قابلیتهای محصول، فازبندی انتشار محصول، رابط کاربری و تجربه کاربری محصول، روشهای تست بخشهای مختلف محصول به واسطه ساخت MVP از محصول
همکاری در توسعه محصول
- نوشتن یوزر استوریهای کامل محصول جهت پیادهسازی
- راه اندازی و آماده سازی ابزارهای مدیریت وظایف و … برای تیم محصول
- برنامه ریزی اسپرینت های تیم محصول
- جضور در جلسات planning و دموی محصول اسپرینت ها
- بررسی قابلیت های مارکتینگی محصول و پیاده سازی آن ها (ابزارهای آنالیز)
ورود به بازار محصول
- برنامه ریزی مارکتینگ
- برآورد هزینه
- آماده سازی متریال های مارکتینگ
- کمک در راه اندازی کمپین های مارکتینگ
- بررسی نتایج هر کمپین و ارایه پیشنهاد برای بهبود آن
رشد محصول
- آنالیز رفتار فعلی کاربران
- بررسی استقبال از هر قابلیت محصول
- پیدا کردن نقاط ضعف محصول
- ارایه پلن های مختلف رشد محصول بر اساس نیاز مالک (مثلا پلن برای افزایش engagement)
اگر استارتاپی یا کسب و کاری هستید که مدتی از فعالیت شما در بازار میگذرد و شاید حتی توانستهاید جذب سرمایه هم داشته باشید و در این فاز نیاز به رشد سریع دارید اما در رشد خود دچار مشکل شدهاید و فکر میکنید محصول فعلی یکی از عوامل جلوگیری کننده از رشد شماست میتوانید از خدمات مشاوره محصول ما برای خود استفاده کنید. احتمالا با بررسی ریزیش کاربران خود در بخشهای مختلف حدس میزنید مشکل محصول است و باید آن را بهینه سازید یا حتی تغییر مسیر دهید. خدمات مشاوره محصول ما در این زمینه برنامه جامعی برای درک دقیق علت و چرایی این موضوع برای شما درنظر گرفته است. شما قبل از هرکاری به یک تیم حرفهای نیاز دارید که نقاط ضعف محصول شما را شناسایی کرده و برنامه بهبود و رشد آن را به شما ارایه دهد.
نیازهای شما در این مرحله:
- شناسایی نقاط ضعف محصول فعلی
- شناسایی نقاط قابل بهبود سریع (Quick wins)
- آنالیز عملکرد قابلیتهای محصول
- آنالیز رفتاری کاربران
- افزایش engagement، فروش و retention
- جایگاهیابی محصول
- آمادهسازی تیم محصول
اما در هرکدام از این مراحل چه خدماتی به شما ارائه میشود؟
شناسایی نقاط ضعف محصول فعلی
- بررسی اولیه و کامل محصول فعلی
- دستیابی به دادههای موجود از عملکرد کاربران و محصول
- انجام تستهای مورد نیاز همچون usability با کاربران مختلف
- انجام مصاحبه مستقیم با کاربران فعلی (در صورت نیاز)
شناسایی نقاط قابل بهبود سریع
- بررسی دقیقتر محصول
- انجام تستهای در شرایط واقعی (A/B Testing)
- ساخت MVPهای مناسب جهت تست محصول
آنالیز عملکرد قابلیتهای محصول
- بررسی قابلیتها از نظر تجربه کاربری
- بررسی ریزش کاربران در مراحل مختلف انجام عملیات
- گاهی اوقات حتی تصمیمگیری درباره حذف یک قابلیت
آنالیز رفتاری کابران
- LTV هر کاربر
- فاصله میان عضوبت و تبدیل شدن به مشتری
- محل churn شدن مشتریها
- عادات کاربران در استفاده از محصول
افزایش Engagement, retention و فروش
- انجام تستهای مختلف مرتبط در این زمینهها
- همکارای برای کانالهای ارتباطی با مشتریان با مارکتینگ
- بررسی مدل درآمدی محصول
جایگاه یابی محصول
- کمک به تعیین جایگاه محصول یا محصولات شرکت/ استارتاپ
- تعیین جایگاه فعلی
- نقشه جایگاه محصولات در مارکت مورد نظر
آمادهسازی تیم محصول
- بررسی و آنالیز نقشهای مورد نیاز و ضروری برای تیم محصول
- کمک به پیادهسازی بهتر فرایندهای محصول
- ساختاردهی جایگاهی اعضای تیم محصول
- کمک در استخدام و نوشتن شرح وظایف و توانمندیهای مورد نیاز
خدمات مشاوره محصول به کسب و کارهای بزرگ
اگر کسب و کاری بزرگ هستید یا استارتاپی که مراحل رشد خود را پشت سر گذاشته است و در حال حاضر سهم بزرگی از بازار را در دست دارد حتماً نیازهای مختلفی در زمینه محصول دارید. از جمله ساختار تیم محصول و هدایت و رهبری محصول در بازار رقابتی. خدمات مشاوره محصول ما به شما کمک میکند تیم خود را با توجه به شرایط موجود بچینید و محصول را آماده بزرگتر شدن و همچنین حتی ورود به بازارهای جدید سازید.
نیازمندیهای شما در این مرحله:
- کمک به کشف بازارهای جدید برای محصول (ساید بیزنسها و …)
- کمک به بهبود ساختار تیم محصول
- کمک به مدیریت بک لاگ محصول
- بررسی نقاط ضعف محصول
- کمک به افزایش engagement کاربران محصول
- برگزاری کارگاهایی با موضوعات تخصصی برای مدیران محصول
اما در هرکدام از این مراحل چه خدماتی به شما ارائه میشود؟
کشف بازارهای جدید
- بررسی فرایندها و الگوهای اتفاق افتاده تکرار شونده در محصول توسط کاربران
- بررسی عملکرد رقبای محصول در راهاندازی ساید بیزینسهای جدید
بهبود ساختار تیم محصول
- بررسی وضعیت و چارچوب فعلی تیم محصول
- پیدا کردن ساختار مناسب برای تیم محصول
مدیریت بک لاگ محصول
- کمک به اولویتبندی
- دریافت و گردآوری فیدبکهای مشتری بهصورت درست و اصولی
- چارچوبی برای انتخاب یا عدم انتخاب درخواست قابلیتهای جدید برای محصول
- روش و ابزارهای جمعآوری و مدیریت بک لاگ
شناسایی نقاط ضعف محصول فعلی
- بررسی اولیه و کامل محصول فعلی
- دستیابی به دادههای موجود از عملکرد کاربران و محصول
- انجام تستهای مورد نیاز همچون usability با کاربران مختلف
- انجام مصاحبه مستقیم با کاربران فعلی (در صورت نیاز)
افزایش Engagement, retention و فروش
انجام تستهای مختلف مرتبط با این زمینهها
همکاری در زمینه ایجاد کانالهای ارتباطی با مشتریان با مارکتینگ
بررسی مدل درآمدی محصول
برگزاری کارگاهها با موضوعات تخصصی برای مدیران محصول
پیادهسازی اسکرام در تیم محصول
آمادهسازی کارموزان مدیر محصول برای ورود به تیم
نوشتن یوزراستوریها
اولویتبندی نیازمندیها
مدیریت محصول lean
آنالیز قابلیتهای محصول
محصول چیست؟ بررسی تعاریف، انواع و ویژگیهای محصولات
شاید بدیهی به نظر برسد اما محصولات بسیاری هستند که شما از وجودشان خبر ندارید. محصول (Product) چیست و محصولات چه انواع مختلفی دارند؟ آیا تعریف واضحی از محصول وجود دارد یا محصول پیچیدهتر از آن است که فکرش را میکنید؟ شاید وقتی از فروشندگان یک فروشگاه مواد غذایی بپرسیم که محصول یعنی چه، حتماً با مثال هایی مثل یک بطری شیر یا یک کنسرو ماهی، محصول را تعریف میکنند. اغلب تصورشان از آن، یک شیء فیزیکی قابللمس است که حاصل کار مهندسان و کارگران در کارخانه یا کارگاه است.اگر همین سوال را از کارکنان یک شرکت توسعه دهنده نرم افزار یا تیم پروژه یک ارز دیجیتال بپرسید جواب کاملاً متفاوت است.
در واقع اگر بخواهیم برای محصول یک تعریف جامع ارائه کنیم می توانیم بگوییم که یک Product عبارت است از چیزی که برای توجه، خرید، به کارگرفته شدن یا مصرف به بازار عرضه شود که ممکن است نیازهای واقعی یا کاذب مشتریان را ارضا نماید. محصول می تواند شامل یک شیء فیزیکی، خدمت، مکان، و حتی یک ایده یا فکر باشد.
مفهوم محصول چیست؟
تعریف Product توسط مارتی کاگان در گروه محصول سیلیکونولی ارائه شده که تقریبا جامعترین تعریفی است که گفته شده است. او خیلی مختصر Product را حاصل تجربه کاربران، عملکرد، طراحی، درآمد و محتوا بیان می کند.
منظور کاگان از عملکرد(Functionality) همان قابلیت ها و ویژگی های یک محصول است و طراحی(Design) را شامل ترکیب طراحی تعاملی(Interaction Design)، طراحی بصری(Visual Design) می بیند. اگر Product فیزیکی باشد طراحی صنعتی(Industrial Design) را هم در نظر دارد. در تعریف محصول درآمد(Monetization) فقط پولی که از فروش آن حاصل می شود نیست. در واقع منظور کاگان از در آمد استراتژی های درآمدزایی از ارائه محصول است که می تواند این ارائه به صورت اشتراک، تبلیغات، حق عضویت و … باشد. محتوا (Content) هم در اینجا می تواند هر گونه اطلاعاتی درون محصول یا درباره آن باشد که هم می تواند اورجینال باشد و هم توسط کاربرها تولید شده باشد.
محصول را میتوان به عنوان هر چیزی که برای برآورده کردن کردن نیازها و خواستههای مشتریان عرضه میشود، بیان کرد. محصول میتواند یک کالای فیزیکی، خدمات، تجربه، رویداد، شخص، مکان، اطلاعات یا یک ایده باشد.
این تعریف فقط نیمی از ماهیت محصول را نشان میدهد. با ما همراه باشید تا به تعریف محصول و نحوهی تشخیص انواع مختلف محصولات، بیشتر بپردازیم. بدون محصولات نمیتوان کسبوکاری را راهاندازی کرد، حتی میتوان گفت که محصولات تعیینکنندهی ماهیت یک کسبوکارند. اما محصول چیست و چه مفهومی دارد؟
برای مثال نمونههایی از محصولات عبارتاند از: لوازم خانگی، لباس، ماشین، وسایل شخصی مانند عطر، لوازم برقی و همچنین چیزهای ناملموس مانند ایدهها و خدمات. هر کسی میتواند محصولی را ایجاد کند یا توسعه دهد. کیفیت طراحی و تولید محصول است که آن را از سایر محصولات متمایز میکند.
جف بزوس (Jeff Bezos) بنیانگذار آمازون (Amazon) میگوید: «هدف شما باید ارزش آفرینی برای کسانی باشد که با آنها در تعاملید.» میتوان از این جمله در طراحی محصولات بهره برد. هدف هر کسبوکاری باید ایجاد محصولی ارزشمند برای مصرفکننده باشد. از این نظر شما میتوانید محصولتان را به عنوان مجموعهای از مزایا در نظر بگیرید که برای مشتری، ارزش به ارمغان میآورد.
تعریف محصول در لغتنامه
لغتنامهها محصولات را به عناوین زیر تعریف میکنند:
- هر چیزی که برای فروش ساخته شدهاست، به عبارت دیگر کالایی که برای فروش عرضه میشود؛
- هر چیزی که تولید میشود (اغلب طی فرایندی صنعتی)؛
- نتیجهی چیزی (از نظر محاسباتی و علم ریاضی)؛
- هر کالا یا خدمات ملموس یا ناملموسی که برای تحویل به مشتری یا مصرفکنندهی نهایی در نظر گرفته شدهاست.
تعریف محصول در بازاریابی
حداقل در دیدگاه بازاریابی، یکی از رایجترین و محبوبترین تعاریف، تعریف فیلیپ کاتلر (Philip Kotler) است. محصول از نظر کاتلر چیست؟
هر چیزی که بتوان آن را برای توجه، کسب، استفاده یا مصرف به بازار عرضه کرد که شامل اشیای فیزیکی، خدمات، اشخاص، مکانها، سازمانها و ایدهها میشود، یک محصول است.
فیلیپ کاتلر
تمامی محصولاتی موجود در بازار، علیرغم تفاوتهای زیادی که دارند، به سه دسته کلی تقسیم میشوند:
I. محصولات مصرفی: محصولات مصرفی به محصولاتی گفته میشود که مشتری پیوسته آنها را خریداری میکند. خود این محصولات هم میتوانند به سه دستۀ کلی تقسیم شوند:
- محصولات ارزان قیمت: در زندگی روزمره انسانها مورد نیاز هستند، مثل شامپو که مشتریان به طور مداوم این محصولات را خریداری میکنند. ویژگیهای مهم این محصولات این است که مشتری برای خرید آنها، معمولا نیاز به تصمیمگیریهای طولانی ندارد.
- محصولات تخصصی: این نوع از محصولات معمولا گرانقیمت هستند. این محصولات برای مشتریان خاص طراحی میشوند، مثل لباسهای لوکس یا ماشینهای لاکچری. مشتریانی که این محصولات را خریداری میکنند، میتوانند مشتریان وفادار به برند ها باشند.
- محصولات نسبتا گرانقیمت: مشتریان برای خرید این محصولات معمولا بیشتر تحقیق میکنند، برندهای مختلف را با هم مقایسه میکنند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند. برای این گروه از محصولات میتوان به مبلمان یا لوازم خانگی اشاره کرد.
II. محصولات صنعتی: محصولات صنعتی، محصولاتی هستند که به عنوان مادۀ اولیه به بازار عرضه میشوند. کسانی که این محصولات را خریداری میکنند، خودشان تولیدکننده و عرضهکنندۀ محصولات دیگری هستند. به عنوان مثال، محصولات یدکی خودرو، آب یا موادی که برای صنایع کشاورزی مورد نیاز است، قطعات سختافزاری کامپیوتر، لاستیک خودرو یا قطعات مصرفی ماشینهای کپی را میتوان به عنوان محصولات صنعتی معرفی کرد.
III. محصولات خدماتی: محصولات خدماتی، از طرف کسب و کار ها برای رفع نیازهای مشتری ارائه میشوند. این خدمات ممکن است نتیجه محسوس یا قابل مشاهدهای داشته باشند، مثل خدمات نظافتی. محصولات خدماتی ممکن است به گونهای ارائه شوند که نتیجۀ قابل مشاهده نداشته باشند. به عنوان مثال، محصولات آموزشی که به صورت آنلاین یا حضوری توسط موسسات مختلف ارائه میشوند، زیرمجموعه محصولات خدماتی هستند.
صرفنظر از محصول خوب یا بد، همیشه میتوانید محصولات را با ویژگیهایشان تشخیص دهید. علاوه بر این، ویژگیهای محصولات نقش بسیار مهمی در بازاریابی دارند. بازاریابی و تبلیغ یک محصول با بیان واضح ویژگیهایش آسانتر میشود. نکات زیر شامل ویژگیهای محصولات میشوند:
- محصول شامل کالا یا خدماتی است که قابل فروش باشد؛
- میتوان محصول را به عنوان مجموعهای از مزایا در نظر گرفت که محصول را به عنوان وسیلهای برای به دست آوردن رضایت مصرفکنندگان تبدیل میکند؛
- محصولات ۳ سطح دارند: ارزش واقعی، محصول واقعی و محصولات افزوده؛
- محصولات یا ملموس هستند یا ناملموس؛
- محصولات میتواند در اشکال مختلفی ظاهر شوند؛
- محصول شامل کالا و خدمات است؛
- محصولات ملموس در اندازه، رنگ، شکل، الگو و غیره متفاوت هستند؛
- محصول، عنصری کلیدی در آمیخته بازاریابی و استراتژی بازاریابی است.
محصولات جنبههای بیشتری نیز دارند که میتواند در این لیست از ویژگیهای محصول قرار بگیرد. همه چیز به نوع محصولات بستگی دارد. اگر یک بازاریاب بتواند محصولات را برای فروش بیشتر تغییر دهد یا تقویت کند، آنگاه نوع محصولات دیگر اهمیتی نخواهد داشت.