مشاوره تجاری‌سازی

تجاری‌سازی فرایندی است که از طریق آن ایده‌ها، اختراعات، و نوآوری‌ها به محصولات یا خدمات قابل فروش تبدیل می‌شوند که می‌توانند نیازهای مشخصی را در بازار برآورده کنند. این فرایند شامل مراحل مختلفی از جمله توسعه محصول، بررسی قابلیت‌های بازار، استراتژی‌های قیمت‌گذاری، تولید، بازاریابی، و فروش می‌شود. تجاری‌سازی برای هر اختراع یا ایده نوآورانه‌ای ضروری است تا بتواند از یک مفهوم نظری به یک فرصت کسب‌وکار واقعی تبدیل شود که ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند.
در دل هر فرایند تجاری‌سازی، شناخت دقیق بازار هدف و نیازهای مشتریان بسیار مهم است. این امر مستلزم انجام تحقیقات بازار عمیق، شناسایی رقبا، و درک دقیق از چگونگی قرار گرفتن محصول یا خدمت در بازار است. همچنین، برنامه‌ریزی برای مقیاس‌پذیری تولید و توسعه استراتژی‌های فروش و توزیع که می‌توانند به موفقیت طولانی مدت کمک کنند، بخشی اساسی از این فرایند است.
یکی از چالش‌های کلیدی در تجاری‌سازی، تأمین مالی است. توسعه محصول، انجام تحقیقات بازار، و ایجاد زیرساخت‌های تولید و بازاریابی می‌تواند هزینه‌بر باشد. به همین دلیل، جذب سرمایه‌گذاری از طریق سرمایه‌گذاران فرشته، سرمایه‌گذاری خطرپذیر، یا دیگر منابع مالی اغلب برای موفقیت در تجاری‌سازی حیاتی است.
فرآیند تجاری سازی از ایده تا فروش، شامل مراحل ایده، تحقیق در بازار، ساخت نمونه اولیه، ثبت اختراع، امکان سنجی فنی، ارزیابی هزینه، تامین مالی، ارزیابی مجدد بازار، ایجاد ساختار فنی، طراحی خطوط تولید، تولید محصول، نهایی کردن محصول، معرفی به بازار، انجام مراحل رگولاتوری، تولید انبوه، فروش در بازار، خدمات پس از فروش و صادرات می باشد.

خدمات دانش بنیان تجاری سازی در چهار دسته تقسیم بندی شده اند که عبارتند از:

  • خدمات ارزیابی: تهیه طرح کسب و کار و مطالعات امکان سنجی، ارزیابی فنی، ارزش گذاری دانش فنی و بررسی توانایی مجموعه ها در حوزه تحت حمایت معاونت علمی
  • خدمات حقوقی و مالکیت فکری: تحلیل، نگارش و ثبت اختراع خارجی (پتنت)، نقض و دعاوی حقوقی مالکیت صنعتی و خدمات حقوقی در خصوص قراردادها در حوزه تحت حمایت معاونت علمی
  • خدمات تبادل فناوری: مشاوره خرید و انتقال فناوری و همچنین تحقیقات بازار برای محصولات ثبت شده در فهرست
  • خدمات توسعه بازار: انجام تحقیقات بازار، تدوین و اجرای برنامه بازاریابی، خدمات طراحی صنعتی، تدوین استانداردهای پژوهش محور و مدیریت صادرات (EMC) برای محصولات طبق فهرست معاونت علمی

گروه سرآمد در جهت تسریع در فرایند تجاری سازی ایده با بهره مندی از مشاوران مجرب و منتورهای موفق و با تجربه و همچنین انجام مسیر های تجاری سازی موفق و واقعی آمادگی خود را جهت خدمات تجاری سازی به صاحبان ایده و اختراع و مشاوره در امور دانش بنیان اعلام می دارد. اگر در شرکت دانش بنیان تجاری سازی فعالیت داشته اید یا صرفا کنجکاو هستید، شما را در ادامه به بررسی شرایط دریافت تأییدیه دعوت می‌کنیم.

تجاری سازی مفهومی پیچیده شامل ابعاد و مولفه های متعدد است که مربوط به بازاری کردن محصول جدید و “فناوری” میباشد. تجارت امروز که برای موفق بودن راهی جز اتکا به “نوآوری” ندارد وقتی با محصول جدید و محصول فناورانه آمیخته میشود گویی راه خود را پیدا کرده و پنجره فرصت نوآوری را به روی خود باز می نماید. اینجاست که اهمیت و پیچیدگی های فرایند توسعه محصول جدید و فرایند تجاری سازی فناوری مشخص می شود. تجاری سازی فرایند تبدیل فناوری های جدید به محصولات موفق تجاری است و شامل آرایه های مختلفی از فرایند های فنی، مالی و تجاری مانند تشخیص و ارزیابی بازار، طراحی، تصمیم گیری و… می باشد. بعبارت دیگر تجاری سازی نگاهی دقیق و عمیق به ارزش افزوده ناشی از فرایند تبدیل تحقیق و توسعه محصول جدید و فناوری و تجاری شدن موفق آن در بازار دارد.

تجاری سازی (Commercialization)، به معنای فرایند معرفی یک محصول جدید یا روش تولیدی جدید به فضای بازرگانی و تجارت است، طوری که آن محصول یا روش جدید در بازار قابل دسترسی باشد. کلمه تجاری‌سازی اغلب در رابطه با ورود محصول به بازارهای انبوه مصداق پیدا می‌کند. با اینحال در برخی مواقع انتقال ایده از آزمایشگاه به بازارهای محدود نیز ذیل مفهوم تجاری‌سازی قرار می‌گیرد. تجاری سازی فرایند تبدیل ایده‌ها و اختراعات به محصولات یا خدمات قابل عرضه در بازار و در نتیجه کارآفرینی و کسب درآمد است. هر کالایی پس از تولید باید راه خود را به بازار باز کند، در غیر این صورت موجب زیان و شکست برای بنگاه تولیدکننده خواهد شد. در فرهنگ هریتج،تجاری سازی به معنی «به کارگیری روش‌های کسب وکار به منظور سود» آمده است. راهکار ورود به دنیای کسب وکار امروزی فن آوری است وکلید فن آوری،تجاری سازی و ارزش افزوده ناشی از آن است.تجاری سازی،فرآیند تبدیل فن آوری‌های جدید به محصولات موفق تجاری است و دربرگیرنده آرایه‌های مختلفی از فرآیندهای مهم فنی،تجاری ومالی است که باعث تبدیل فن آوری جدید به محصولات یا خدمات مفید می‌شود. تجاری سازی فرآیند تبدیل ایده‌ها و اختراعات به محصولات و یا خدمات قابل عرضه در بازار و در نتیجه ایجاد شغل و تولید ثروت است. واژه تجاری سازی ،واژه‌ای سهل و آسان است، سهل از این بابت که هر کسی با کمترین دانش اقتصادی می‌داند که هر کالایی پس از تولید باید راه خود را به بازار و مصرف‌کننده باز کند. اما فرآیندی بسیار پیچیده، فنی و چالشی است. برای کالاهای دانشی که سهم نوآوری در آنها بالاست، ریسک آن به مراتب بالاتر از کالاهایی است که شناخت کافی از آنها در بازار و جامعه وجود دارد.
برای کالاهای دانشی که سهم نوآوری در آنها بالاست، ریسک تجاری‌سازی به مراتب بالاتر از کالاهایی است که شناخت کافی از آنها در بازار و جامعه وجود دارد. کالای با سطح فناوری بالا معمولاً از یک سو با حاشیه سود بالا و از سوی دیگر با ریسک سرمایه بالا همراه است. در مقابل، کالای با سطح فناوری متوسط یا پایین معمولا حاشیه سود کمتری دارد. ولی به دلیل عواملی چون شناخت کافی مصرف‌کننده از کالا، اثربخشی تبلیغات، استانداردسازی، خدمات پس از فروش و مواردی از این دست از حاشیه امنیت بیشتری در بازار مصرف برخوردار است تجاری کردن ایده، فناوری، محصول یا خدمت جدید نیازمند دانش و تخصص ویژه‌ای است که در این مقاله تشریح شده است.